woensdag 28 maart 2012

Feest

Gisteren de eerste van twee vrije dagen. Tot 15.00 uur in mijn bed gelegen met keelpijn en pijnlijke spieren. Om 16.00 uur Elly en Joost gaan helpen in de keuken van het hotel: we eten  vol au vent met frietjes, gemengde sla, groene boontjes en applecrumble. Dat alles bereiden voor 30 man is een hele opdracht. Ik heb Elly en Joost een beetje in de steek moeten laten en ben geen boodschappen mee kunnen gaan doen, maar ik heb het dan later toch een beetje goed gemaakt. Er was trouwens hulp genoeg.




Script aan de boontjes, klankman aan de champignons




Ik aan de patatjes

Klankman aan de patatjes

Eerste regie-assistent aan de appels


En het smaakte....

Vandaag nog goed gerust maar toch ook even de oude stad bezocht met Marc, Sara en Elly. De mensen zijn hier heel vriendelijk, de juwelier waar ik souvenirs koop absoluut niet opdringerig maar heel gedienstig. We drinken thee in een oud paleis, een sfeervolle binnenkoer met een knappe dienster en een hippe ober die me, nadat ik een compliment geef over de prachtige Koerdische muziek die speelt, meteen de cd cadeau doet.



Op dit marktje bij een kledingkraam ontmoeten we een jonge Koerdische vrouw die perfect Nederlandstalig is. Zij is geboren in Rotterdam en op haar 16de teruggestuurd naar Turkije. Nu is ze hier al 6 jaar en verlangt er hevig naar terug naar Nederland te gaan. Ze is hier niet gelukkig, vertelt ze ons, ze is heel blij onze taal te horen en geeft meteen een fikse korting op onze aankopen. We staan er een beetje machteloos bij. Geen probleem, lacht ze, het is niet onze fout, ze houdt zo van onze cultuur en onze mentaliteit, ze is er tenslotte in opgegroeid, zij kan niet wennen hier in dit land dat volgens anderen het hare is.





Sara is gek op dieren, de jongetjes maken van haar enthousiasme gebruik om het op een koopje te gooien. Wat zou Sara dokken voor deze puppy?


Gebed of geen gebed, de moderne tijd eist ook hier haar tol







Even rusten, een theetje, een koffietje, een soepje



Nog enkele sfeerbeelden uit Hasankeyf, met dank aan Marc voor de foto's op dit bericht






Geen opmerkingen: