zaterdag 17 maart 2012

Cemberlitas Hamami

Gisteren met Elly naar de hamam geweest. Nadide  (Turks, art-director op de set) had ons deze aangeraden. Ik had er geen enkele ervaring mee en verwachtte mij een beetje aan een Turkse versie van onze sauna's. Maar dat beeld bleek niet echt te kloppen.

cemberlitashamami.com.tr

Je krijgt een idee van de hamam, maar de foto's zijn gericht naar toeristen, het ziet er allemaal meer westers uit dan het in werkelijkheid is.

Als je het niet weet, loop je de hamam gewoon voorbij. Het is een onooglijke inkomhal, geprangd tussen een oude kapperszaak voor heren en een souvenirwinkeltje. Als je binnengaat, kan je aan de balie kiezen voor verschillende behandelingen , wij kozen de luxury treatment.

Eens uitgekleed met enkel een bikini-slipje aan en een handdoek rond, betreed je een grote marmeren ruimte. Deze hamam is 430 jaar oud, je voelt de verhalen hangen. In het midden is er een grote marmeren sokkel, eromheen een gangpad met daarachter een galerij met waterbekkens waar je je kan overgieten met heet water, er is ook een jacuzzi.

Op de centrale sokkel leg je je neer op je handdoekje zodat je lichaam kan opwarmen en beginnen zweten want het marmer is erg heet. Op je rug liggend ontdek je de magistrale koepel, een mooie overspanning met kleine ronde vensters waardoor het lijkt of je onder een sterrenhemel ligt.
Er lopen drie wasvrouwen rond, het klinkt wat oneerbiedig maar ik weet niet hoe ik ze anders kan benoemen. Zij zijn even naakt als jij, een van hen met een hele zware boezem draagt een bikini-topje.

Als je denkt dat je eraantoe bent, wenk je een van hen en dan kan de wasbeurt beginnen. Je kreeg bij het betalen een zakje met een scrubdoek, daar wordt je lijf grondig mee gescrubd. Bangelijk om te zien hoeveel vuil ze van je (net gedouchte) lichaam wrijft. Ik vraag me af of dat ook zo is bij de moslimvrouw die hier wekelijks komt. Ze geeft je een tik op de billen als je je moet omdraaien, je hele lichaam moet de behandeling ondergaan. Dan overgiet ze je met heet water en zeept ze je in. Het wasritueel duurt lang, is erg precies en wordt met veel zorg uitgeoefend.

Dan gebeurt er iets bijzonders. Plots merk ik dat mijn wasvrouw en ikzelf nog alleen in de wasruimte zijn, de andere vrouwen en Elly zitten al in de jacuzzi. De ruimte en een gevoel van overgave overvalt me. Dit moment ontroert me en dat merkt ze. Ze zet me recht om mijn hals te wassen, neemt mijn hoofd tussen haar handen, drukt een kus op mijn voorhoofd en zegt : 'yok problem ' (geen probleem) . Ik ben even van mijn stuk gebracht om zoveel bezorgdheid en tederheid. Ze zegt hoe ze heet, vraagt naar mijn naam, merkt op dat ik getrouwd ben en vraagt (alles met gebaren want ze spreekt geen Engels) of ik kinderen heb en hoeveel. Zij glimlacht om mijn leeftijd en de leeftijd van mijn dochters, zij heeft drie kinderen, een dochter en twee zonen. De oudste is 22 jaar, zijzelf is er 36. Dan legt Sonju me neer, gaat verder door met wassen en masseren  en begint voor me te zingen.  Ze zingt een Turks melancholisch lied; met  heel veel gevoel haalt ze uit en laat ze haar stem galmen in de ruimte. Elly vertelt later dat alle vrouwen in de jacuzzi  even opkeken en luisterden.
Ik lig op mijn rug,  breek een beetje, laat alles over me  komen en  geniet.

De oliemassage achteraf door een andere vrouw was kort maar zeer efficiënt, maar de ontmoeting met Sonju zal ik nog lang blijven koesteren.

Het is frappant hoe ongegeneerd vrouwen in deze hamam met elkaar omgaan. Je merkt het meteen als enkele westerse toeristen de hamam binnenkomen, zij giechelen wat, praten veel te veel en hebben het gevoel dat zij iets moeten ophouden. De Turkse -al dan niet 'moslim'-vrouwen-  bewegen zich in deze omgeving met een gemak en een vanzelfsprekendheid die pakkend is. Er is geen valse schijn  hier, iedere vrouw komt hier met maar één doel: zich grondig reinigen en zuiveren.


Geen opmerkingen: